Ce facem când nu crește barba?

Mulți bărbați doresc să afle de ce nu le crește barba. Pentru majoritatea persoanelor, barba este determinată, în mare măsură, de moștenirea genetică. Unele îmbunătățiri ale creșterii sunt posibile, dar deseori, prin măsuri ce nu sunt recomandate. Pentru a înțelege mai bine ce factori influențează barba, vom trece în revistă câteva studii mai mult sau mai puțin controversate.

De ce au bărbații barbă?

Prima întrebare la care studiile încercă să găsească răspuns. De ce au bărbații barbă? Un studiu realizat în 2015 și publicat în jurnalul Behavioral Ecology structurează un răspuns științific. Rezultatele studiului arată că bărbații cu barbă, cu o voce de tonalitate joasă, sunt percepuți ca dominanți, masculini, agresivi, puternici, cu un statut social privilegiat.

La nivel emotional, studiul arată că barbații cu barbă sunt percepuți ca fiind curajoși, încrezători, maturi, sinceri, entuziaști, generoși și extrovertiți. Aceste caracteristici ar recomanda bărbații cu barbă ca având abilități parentale mai accentuate.  Partea intersantă a studiul e data de influența hormonală și a testosteronului în creșterea bărbilor. Deși există cercetători ce consideră ca acestea sunt legate direct, studiul de față contrazice această teorie sau consideră că influența hormonală este nesemnificativă. Studiul mai arată că barba poate fi percepută ca un elemnt atractiv și de diferențiere pentru sexul opus.

Care este legătura între testosteron și barbă?

Un studiu arată că nivelul ridicat de dihidrotestosteron paote să apară la bărbații cărora nu le crește barba. Spre deosebire, firele de păr de pe cap nu sunt influențate de acest hormon. Studiul arată că Androstendionul se găsește atât în firele de păr din scalp cât și în cele din barbă și are un rol în sinteza testosteronului.

Un alt studiu arată legătura dintre testosteron (T) și dihidrotestosteron (DHT) în densitatea firelor din barbă. Bărbații ce suferă de boala celiacă (intoleranța la gluten) au o densitate mai mică a firelor de păr din barbă. Pâinea, pastele făinoase și berea sunt doar câteva din alimentele ce conțin gluten.

Sportul și barba

Chiar daca densitatea firelor de păr nu poate fi influențată într-un procent major, o alimentație sănătoasă și mișcarea zilnică pot avea un rol în creșterea părului și a barbei. Chiar dacă pare greu de crezut, iată câteva din motivele ce stau în spatele acestor descoperiri:

  • Reducerea stresului

Stresul vieții moderne este un factor cunoscut în căderea părului. Sportul este una din cele mai bune variante pentru combaterea sau diminuarea efectelor stresului asupra organismului.

  • Îmbunătățirea circulației

Circulația sângelui este îmbunătățită în timpul efortului suținut. O circulație bună înseamnă și un aport ridicat al nutrienților.

  • Eliminarea toxinelor

În timpul sportului organismul transpiră eliminând toxine. Transpirația poate ajuta și la eliberarea foliculilor de păr.

Activitatea fizică nu înseamnă doar mers la sală. Există nenumărate variante pentru a ne atinge nivelul recomandat de mișcare în fiecare zi precum: ciclismul, fotbalul, plimbările lungi, alergatul etc.

Alimentația echilibrată ca stil de viață

Despre alimentație se discută mult. Unele persoane urmăresc alimentația doar în faza de dietă, dar un stil de viață sănătos, necesar pentru o barbă sănătoasă, trebuie să aibă la bază un regim alimentar optim. Nivelul testosteronului are un rol esențial pentru barbă și poate fi influențat prin metode naturale.

Zincul, magneziul și vitamina D au un rol în echilibrarea testosteronului. Somnul are și el un rol esențial în acest sens. 7-8 ore de somn în fiecare noapte sunt necesare, mai ales pentru persoanele active.

 

Sunt suplimentele pentru testosteron necesare?

Pentru că au început să apară și la noi suplimente pentru testosteron, multe persoane speră că acestea vor fi ultima soluție pentru o barbă deasă. Dar aceste suplimente nu sunt recomandate de specialiști. Conform unui endocrinolog de la Universitatea Cambridge, barba ar putea crește cu aceste suplimente doar dacă, inițial, nivelul testosteronului era sub limita normală. În plus, numărul foliculilor din piele este limitat, chiar și cu aceste suplimente. Efectele adverse ale acestor suplimente reprezintă o problemă serioasă. Ele pot include probleme ale ficatului, ale sistemului circulator sau probleme ale prostatei.

Obiceiuri de evitat

Există câteva obiceiuri și vicii care pot influența negativ creșterea părului. Primul lucru ce trebuie evitat de bărbații ce vor o barbă sănătoasă este fumatul. Deși studiile ce se concentrează pe impactul fumatului asupra părului mai au multe de demonstrat, până acum se știe că acest obicei are același efect asupra părului precum îmbătrânirea.

Alcoolul este de asemenea de evitat pentru majoritatea bărbaților. Cercetările arată că alcoolul poate inhiba absorbția acidului folic.

În final, penru a nu cumpăra toate suplimentele și pentru a ne masa barba cu avocado este bine să acceptăm barba pe care o avem. Pentru adolescenți este necesară răbdarea pentru că barba se dezvoltă și după vârsta de 20 de ani. Unele abordări sunt conflictuale și de evitat, de aceea toți cercetătorii îndrumă înspre un stil de viață sănătos ce implică sportul în fiecare zi și o alimentație echilibrată.